Zondag: de dag van de marathon - Reisverslag uit Kinunga, Rwanda van Jasper Keizer - WaarBenJij.nu Zondag: de dag van de marathon - Reisverslag uit Kinunga, Rwanda van Jasper Keizer - WaarBenJij.nu

Zondag: de dag van de marathon

Blijf op de hoogte en volg Jasper

21 Mei 2017 | Rwanda, Kinunga

Om een uur of half 6 ging de wekker: vandaag is de dag van de marathon oftewel de dag van de waarheid. Onze Nigeriaanse vriendin Dayo had geregeld dat er om een uur of zes door ons ontbeten kon worden. Om 10 voor half 7 stond de 'taxi' klaar. Die heeft ons op een half uur loopafstand (om het zo maar eens te zeggen) van het stadion gebracht. De smeerpoets zei dat het nog 5 tot 10 minuten lopen was. Hij vroeg bovendien de hoofdprijs voor het ritje: 15000 rwf. Dat komt neer op zo'n €15,50. Nou ja toe maar ...
De marathon (en ook de halve dus) was loodzwaar. Het was erg warm en het parcours behoorlijk heuvelachtig. Aafke liep de halve (21,1 km) in 03:01 en vertelde dat ze veel gewandeld had. Mijn tijd op de hele (42,2 km) was 04:12 of daaromtrent. Liep ik in Kiel in februari nog 03:24, deze marathon was van een heel ander kaliber. Na afloop even in het gras gelegen en daarna een medaille kunnen bemachtigen. Die waren nl. zo goed als op. Gelukkig heb ik het hoofd van de organisatie kunnen benaderen en hij wist nog van ons e-mailcontact. Aafke en ik kregen een medaille terwijl heel veel gefinishten er zo'n beetje om vochten. O ja, ons tasje met wat kleding voor na de loop was verdwenen. Gestolen dus. De boefjes zijn nu in het bezit van een redelijk oude korte broek (J), een oude blouse (J), een oude onderbroek (J) en een loopshirtje van Aafke. Verder nog een paar 'Snelle Jelle' koeken. Wij zijn met de bus teruggereisd naar ons hostel. Veel later kwam Dayo breed lachend binnen met een mooi boeket en een foto. Een en ander had ze 'verdiend' omdat ze als allerlaatste finishte op de marathon. Ze was meer dan 6 uren onderweg geweest!

• 21 Mei 2017 - 15:23

Klake:

Gewéldige prestaties weer Jim! En die kinne nooit fan Jim stolen worre:-) Lekker geniet nach en alfast een goeie weromrais. Zwaaizwaai

• 21 Mei 2017 - 16:05

Foppe De Haan:

Mooi dat het 'zware werk' weer achter de rug is en geweldig dat jullie zowel de halve als de hele marathon hebben uitgelopen! Alle respect hiervoor! Nu maar goed herstellen en nog eventjes vakantie vieren!

Groeten,

Jetty en Foppe

• 23 Mei 2017 - 08:57

Groep 5:

Meester Jasper en Aafke wij zijn super trots op jullie!!
    Ook wij lezen meester zijn verslagen en hopen dat meester binnenkort op school komt en ..... in onze klas komt vertellen over deze fantastische reis.
    groetjes groep 5