Naar het Genocide Memorial in Kigali - Reisverslag uit Kinunga, Rwanda van Jasper Keizer - WaarBenJij.nu Naar het Genocide Memorial in Kigali - Reisverslag uit Kinunga, Rwanda van Jasper Keizer - WaarBenJij.nu

Naar het Genocide Memorial in Kigali

Blijf op de hoogte en volg Jasper

22 Mei 2017 | Rwanda, Kinunga

Vanochtend samen met Dayo besproken wat we zouden doen. Vandaag naar het Genocide Memorial hier in Kigali. Met 'onze' chauffeur onderhandeld voor welke prijs hij ons drietjes kan vervoeren. We zijn het eens geworden. Morgen gaat het in totaal 126.0002 Rwf kosten en donderdag 150.000. We zijn verder overeengekomen dat hij ons dan vandaag gratis naar het Memorial brengt. Ja soms moet je een beetje handelen. Het Genocide Memorial heeft diepe indruk gemaakt op een ieder van ons. Het gaat te ver om hier het hele verhaal weer te geven. In het begin van de jaren 90 van de vorige eeuw heeft een verschrikkelijke slachtpartij onder de Tutsi's plaatsgevonden. De Hutu's zijn als beesten, nee nog veel erger, tekeer gegaan. Alleen al in 1994 zijn binnen een tijdsbestek van 100 dagen zo'n miljoen mensen omgekomen. De Tutsi's moesten, coûte que coûte allemaal gedood worden. Ook Hutu's die iets met een Tutsi hadden: getrouwd, hulp geboden of wat dan ook werden (vrouwen) verkracht of vermoord. Dat ging op de meest gruwelijke wijze die je (bijna niet) kunt bedenken. Zoals ik al meldde heeft het bezoek diepe indruk op ons gemaakt. Enkele tranen konden niet onderdrukt worden. In de massagraven van het Memorial worden nog praktisch iedere week stoffelijke resten begraven in een graf dat daarvoor 'open' gehouden wordt. Een wonder vinden wij het dat het land Rwanda weer zo in opbouw is en dat de mensen (kinderen) wordt onderwezen dat niet meer in termen van verschillende stammen gedacht moet worden, maar dat iedereen 'Rwandan' is. Na afloop van het bezoek hebben we gegeten: een 'African buffet'. Voor zo'n €4,00 heb je een goede en smakelijke maaltijd.
Lopend zijn we teruggegaan naar ons hostel. Dat was een prachtige wandeling van zo'n 2 uren. Onderweg nog wat plaatjes geschoten. Vanavond weer niet te laat naar bed want morgen vertrekken we om 8 uur naar Lake Kivu, in het noordoosten van Rwanda. Het vormt de grens met Congo dat je kunt zien liggen. Nu zo meteen maar weer zo'n lekker Rwandees biertje.