Dagje 'thuis' - Reisverslag uit Kinunga, Rwanda van Jasper Keizer - WaarBenJij.nu Dagje 'thuis' - Reisverslag uit Kinunga, Rwanda van Jasper Keizer - WaarBenJij.nu

Dagje 'thuis'

Blijf op de hoogte en volg Jasper

26 Mei 2017 | Rwanda, Kinunga

Een rustige dag vandaag. Geen last van de safari van gisteren. Wellicht is zo'n Afrikaanse massage wel eens goed voor ruggen en andere lichaamsdelen. Wij blijven ons nog steeds verbazen over veel dingen.
Na het ontbijt eerst een kunstwerk (schilderij) gekocht van een kunstenaar. Hij maakt zelf mooie schilderijen, maar leert ook zijn vak aan studenten van hem. Eigen werk en dat van zijn studenten probeert hij te verkopen. Hij vroeg 50.000 Rwf. Dat was me te gortig ook al wordt hun werk met de opbrengsten wel gesteund. Ik mocht eigenlijk niet afdingen van Aafke, maar ook zij vond de vraagprijs te hoog. Ik heb het werk gekocht voor de helft: 25.000 Rwf (€27). De koper en de verkoper beiden blij. Vanmorgen een wandeling gemaakt van ruim twee uren. We kwamen onder andere terecht bij een grote rotonde. Eromheen een serie moderne en bewaakte gebouwen: ministerie van defensie en buitenlandse zaken en nog wat andere overheidsgebouwen. Binnenin de rotonde was een groot (rond) park. Ons is verteld dat mister president himself hier zo nu en dan zijn rondjes loopt. Vandaag wij dus.
Een vrouw was bezig de boomblaadjes met een bezem uit het gras te vegen. Het zijn toch al meest vrouwen die de straat en het openbaar groen netjes houden. Hier en daar niet altijd zinvol, maar men heeft betaald werk. Te zien is ook dat Chinezen de leiding hebben bij grote bouwprojecten. Hun vlag wappert dan in top. Ook wegenbouwprojecten worden door Chinezen geleid. Ze kweken een hoop goodwill in meerdere Afrikaanse landen en bouwen aan stevige handelsbetrekkingen. Ook een manier om de wereld te veroveren. Onderweg naar het hostel kopen we eerst nog wat lekkere broodjes van de warme bakker, voor de lunch. Die bakker is gevestigd in een supermarkt. Op de gevel staat 'BROOD' en drie bekende Nederlandse plaatsnamen. Ook stap ik nog per ongeluk in een diepe geul in het trottoir. Die is bedoeld voor de waterafvoer. Aafke roept nog en grijpt mijn arm vast. Gelukkig mankeert mij helemaal niets... Vanmiddag hebben wij afscheid genomen van onze Nigeriaanse vriendin Dayo. Zij is naar Uganda gevlogen. Daar gaat ze eerst een week vrijwilligerswerk doen bij een bouwproject. Het is iets voor kinderen. Dan gaat ze zondag 4 juni a.s. haar volgende marathon daar lopen.
Wij hebben haar uitgenodigd om de Berenloop (marathon) op Terschelling te komen lopen. Ze kan dan natuurlijk bij ons in Sint Annaparochie logeren. Hier had Dayo wel oren naar dus wie weet ...
Zij was de vrouw die onze vakantie hier in Rwanda extra speciaal heeft gemaakt. Alle uitstapjes hebben we samen met haar gemaakt. Een lieve, vriendelijke en verstandige vrouw die ook nog van humor, hardlopen en reizen houdt. We zien haar vast en zeker weer ..
Morgen gaan we er weer een rustige dag van maken, wellicht weer met een flinke wandeling.
Nu eerst maar een lekker koel 'Primus' biertje en dan weer voor een euro of 4 wat eten. Proost!